mandag den 28. marts 2011

Taske #1 - sproglige udfordringer og afstivningskonverteringsskema (eller noget... ;o))

NB: Jeg har foretaget yderligere research på det her med afstivning og mellemfoer. Der kommer en længere historie om emnet senere...

Den første taske
Birdie Sling
I fødselsdagsgave fik jeg bl.a. to mønstre til tasker. Det er Amy Butler mønstre og de er på engelsk. Med andre ord fattede jeg ikke meget, da jeg kiggede dem igennem de første gange. Efter lang tid med opslag på google, youtube, sybøger osv føler jeg mig endelig parat til at gå igang med den nemmeste af taskerne. Den der hedder Birdie Sling og den burde faktisk ikke være så vanskelig, tror jeg. Der er hverken lynlåse eller kantebånd eller noget. Det er flere måneder siden jeg købte stof til den hos Malika og Rosa og jeg glæder mig til at begynde at sy i det.. Det er boligtekstil fra Amy Butler, Nigella serien, som kan findes her. Lækker blød og kraftig kvalitet, som jeg ikke kan få nok af at nusse! Prøv lige at se... de er da for lækre!!!!

Stof til yderside og linning




Stof til bånd og hanke




De første udfordringer - stabilisering-/afstivningsmaterialer....
En af de største udfordringer indtil videre har, foruden at forstå mønstret, været at skaffe den rigtige afstivning til tasken. Jeg læser, skriver og taler engelsk så godt som dagligt på arbejde, men jeg kommer til kort med det sy-tekniske og -specifikke. Det bliver ikke bedre af, at jeg overhovedet ingen erfaring har og dermed ikke aner, hvad jeg skal kigge efter. Men jeg har lært, at de produkter vi kan få her i DK hedder Vilene og har et nummer. Jo højere nummeret er, jo kraftigere er afstivningen. Afstivning kan fås med lim på en eller begge sider og uden lim. Yderligere findes der vævet og presset afstivning. Den ene type kan give sig med stoffet og den anden type er tilsyneladende mindre fleksibel.

Der er tale om to typer afstivning til denne taske, som de på engelsk kalder interfacing og interfacing fleece. Jeg har brugt LANG tid på at finde ud af, hvad interfacing i det hele taget er og hvilke typer man kan få i danske sybutikker, som svarer til de nævnte i mønstrene. På Amy Butlers hjemmeside fandt jeg en vejledning  med en oversigt over afstivningsmaterialer i forskellige lande. Den er nyttig til at finde et produkt til mellemfoer/afstivning, der svarer til de Amerikanske produkter, som anvendes i mønstrene:

International Interfacings / Stabilizer Comparison Chart

Til Birdie Sling tasken har jeg skaffet Vlies (S320 - tror jeg) og Volumen Vlies, som begge kan klæbe på den ene side. Det har jeg gjort på baggrund af en vurdering af de produkter, der er nævnt i mønstret. Samtidig er jeg så usandsynlig heldig, at Annette i Sy og Strik i Stege (Storegade 70, 4780 Stege) har et samarbejde med en dame, der underviser i patch work og har erfaring med tasker og desuden også med at arbejde med engelske og amerikanske mønstre, da hun ofte rejser ud. Hun er tit i butikken og har været guld værd - både med hensyn til at øse ud af sine erfaringer men også fordi, hun har sørget for, at butikken har de produkter, jeg skal bruge!!!!

Spray lim
Hun rådede mig til de to nævnte produkter til denne taske. Hun undrede sig over, at de ville bruge volumen vlies til foret og den anden til at stive ydersiden, da det som regel ville være omvendt. Jeg ved ikke, hvorfor de gør det sådan i mønstret. Kan det mon have noget at gøre med, at der bliver for  meget stof at sy igennem, når der skal laves læg i yderstoffet? Aner det faktisk ikke, men jeg skal alligevel tage stilling til, om jeg vil følge erfaringerne fra en, der har prøvet noget lignende før eller om jeg skal følge anvisningerne i mønstret. Hun rådede mig også til at lade være med at stryge vliesen på, da det ofte driller (særligt med den tykke af dem), men at hæfte dele sammen med lim på spraydåse inden sammensyning. Limen forsvinder gradvist i vask. Det sparer mig vel også for at bruge mange nåle. Jeg har købt nogle lange som skulle kunne klare mange lag stof.

Et godt tip til tasker er at finde patch work butikkerne. De er ofte velassorterede mht, vlies m.m.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar