fredag den 4. februar 2011

tvillinge-/søskendevogn

Dette indlæg er en kopi af et ældre indlæg, som jeg lavede på Facebook for noget tid siden. Det er et længere stykke research på tvillinge-/søskendevogne og langt og kedeligt, men måske relevant, hvis man skal ud og lave en større investering? Vi endte med en Baby Jogger City Elite Double og jeg skal hilse at sige, at det er er skide godt køb. Den kører som en drøm og der er god plads til ungerne. Så til jer derude, der overvejer Teutoniaen: prøv lige baby joggeren også! Den er lettere og smartere at slå sammen og så er den god at sidde i for ungerne.. og forresten kan man også få lifte til baby joggeren (jeg skriver lidt længere nede, at det er jeg i tvivl om. Men jeg har research'et det)


"Her kommer en lille redegørelse for, hvad jeg har fundet ud af i forbindelse med at anskaffe en søskendevogn til mine unger. Vi har været omkring en del forskellige, men her vil jeg fortælle lidt om de vigtigste (efter vores mening)..

Kravet til vognen er, at den skal kunne bruges til korte og lange ture med to børn, hvor det ene barn er godt en måned og det andet godt 2 år. I en snæver vending skal det store barn kunne tage sig en lur (under opsyn selvfølgelig) uden at blive fuldstændig radbrækket (vi har jo ikke plads til en barnevogn i bilen, samtidig med klapvognen!) og den lille skal kunne ligge i en lift, indtil han kan sidde. Derfor begyndte vi hurtigt at kigge på de dyre modeller, da de ser ud til at være bedre at sidde i for den store. Men vi kan stadig ende med en billig model, hvis vi vurderer, at vi ikke kommer til at bruge den nok til at købe en dyr.. I så fald har vi også en favorit billig model (eller 'billigere' skal jeg måske sige, for de kan fås billigere endnu, men så er det de helt skrabede paraplymodeller og de er nok ikke så gode til lange ture).. Den skal desuden være nem at have med i bilen (som er en Skoda Roomster) og dermed er alle de der smarte cykeltrailer/klapvogn ekskluderet og de allermest klodsede tvillingevogne, så som Brio.

Som nævnt er min favoritvogn, efter alt for lang tids research, endt med at blive Baby Jogger City Elite Double. Den har også en lillesøster, der hedder City Mini double, som også er lækker. De kan begge ses på http://babyjogger.biz/. Skal lige siges, at man kan ikke løbe med nogen af dem. Det kan man med andre af deres modeller, men de her er altså almindelige klapvogne. Jeg havde Asta Helene med i butikken i går for at se, hvor meget plads der var til en toårig og hun havde god plads, både i højden og i bredden! Hun så ganske enkelt ud til at sidde godt, synes jeg. Der var stof imellem de to sæder, så børnene var mere adskilte, hvilket jeg ser som en fordel, når den ene er lille og den anden er stor. Asta Helene er f.eks. ofte venlig at tilbyde Noah vindruer og chokolade ved at forsøge at putte det i munden på ham. Desuden virkede vognen solid og den var nem at klappe sammen. På Elite modellen kan man desuden løfte fodstøtten, så det mindre barn ikke skal sidde og dingle med benene og så er der forresten opbevaringsrum i fodstøtterne og kopholdere ved styret ;o).. på en eller anden måde, så virkede den bare som det helt rigtige til Asta Helene og os. Så tak for vinket Maria :o). Desværre tror jeg, at jeg får et problem med liften (som findes i både blød og hård) til Noah. Iflg. specifikationerne på babyjogger.com, kan liften kun bruges til single-modellen. (Træerne vokser bare aldrig ind i himlen vel?) Jeg får nærmere besked i dag.. Den er forresten også pebret med prisen (6500 eller noget i den stil) og dertil kommer regnslag, lift etc.

Teutonia har åbenbart ry for at være luksusmodellen af tvillingevogne. Den bliver rost til skyerne på divserse sites, hvor mødre diskuterer alt muligt i relation til babyer. Den ser også lækker ud og har god polstring i sæderne og virker mere behagelig (for barnet) end de fleste andre vogne, synes jeg. Men jeg observerede Jonas, mens han skulle mokke en op i bagagerummet. Den virkede koldset og uhåndterbar (Roomster har en kant, som den skal op over). Det blev ikke bedre af, at vi lige havde været ovre og prøve en letvægter (Carena), som var meget nem at smide i bagagerummet! Men Teutonia har alligevel været på toppen af listen indtil i går, hvor vi prøvede Baby Joggeren, primært pga. behagelighedsfaktoren - Asta Helene skal jo sidde godt ik:o). Den er dyr (mindst lige så dyr som Baby Joggeren) og den bliver kun dyrere efterhånden som man skal have lift (som vist kun kan fås i blød version) og forlæder osv, men den kan fås billigere i Tyskland og der findes også en del til salg i den blå avis.

Andre vogne jeg har kigget på er f.eks. Carena Doble Swing, som man kan få i Kære Børn og som koster mindre end det halve af de nævnte. Den koster faktisk kun 2799. Noget af det smarte ved den er, at man kan få en hård lift, som kan klikkes på i stedet for det ene sæde og det er jo rigtig godt, når den skal bruges som søskendevogn. Det er også en vogn som er let at håndtere - både til at køre rundt med og når den skal klappes sammen og smides i bagagerummet (prøvede det selv nede ved butikken og var overrasket over hvor let det var). Desværre havde jeg ikke Asta Helene med, da jeg prøvede den, så jeg kunne ikke se, hvor god plads, der er til de større børn. Det der bekymrede os lidt ved den var, at den ikke virkede så solid. Vi spekulerede over, om den mon ville blive skæv i stellet, hvis den havde meget stor uligevægt i lang tid. Det burde den jo ikke, da den er lavet som søskendevogn og bliver markedsført som sådan, men alligevel. Hvis vi beslutter, at vi ikke vil investere i en dyr vogn, så bliver det nok Carena'en. Det kan også være, at vi giver 1000 mere og skaffer Baby Jogger City Mini Double. Men det er jo stadig noget møg, hvis der ikke findes en lift til.

Vi kiggede også på en fra Basson Baby, som mindede meget om Carenaen, men den havde kun en kaleche til at dække over begge sæder. Den virkede bare ikke lige så god som Carenaen af en eller anden ubestemmelig grund (det er jo ikke en videnskabelig undersøgelse det her, så jeg må godt komme med ubegrundede holdninger og fornemmelser :o))).

Emmaljunga gik vi hurtigt bort fra, primært fordi sæderne er meget smalle og der er lavt til loftet i de modeller vi kiggede på. Jeg har hørt fra andre forældre, at børnene hurtigt sidder med hovedet helt oppe i kalechen og det duer jo ikke. Som sagt er det enkelte sæde også meget smalt og der er ikke en "væg" imellem sæderne i form af stof eller sådan noget. Jeg har dog hørt, at der findes en model, der hedder kangaroo eller noget i den stil, som vist nok skulle have bedre plads, men den har jeg ikke selv undersøgt. Der er også noget med, at den er gået ud af produktion, iflg. en ansat Kære Børn.. men det kan være den kan findes på den blå avis eller noget..

Der findes også mærker, hvor ungerne sidder overfor hinanden eller bagved hinanden og så findes der nogle, hvor de sidder over hinanden. Eksempler på de fleste af disse kan vist nok findes på tojbamsen.dk, der har et stor udvalg af klapvogne.

Det var vist det jeg lige kan komme i tanker om at skrive lige nu.."

5 kommentarer:

  1. Nu ved jeg godt, at det her er en ældre post, men jeg vil gerne lige sige tak for den alligevel. :-) Det er rart at læse om andres overvejelser - og grundige research - før man bevæger sig ud på et marked, der i dén grad virker uoverskueligt.

    Har overvejet længe om en søskendevogn nu også er nødvendig med 2,5 år mellem mine unger, men jeg er nået frem til, at det er den. Både fordi vi har langt til institutionen og fordi vi ikke har plads til både en barnevogn til den lille og en klapvogn til den store.

    Har forelsket mig i en Urban Jungle Duo, men jeg skal vist lige ud og prøvekøre den, inden jeg begiver mig ud i Den Blå Avis...

    Hvad endte I med?

    SvarSlet
  2. Hej Øglemor.

    Jeg er glad for, at dun kunne bruge informationerne. Hvorfor ikke dele dem, når man nu har fundet frem til dem? :o) Vi endte med en Baby Jogger City Elite Double. Den er simpelthen en drøm. Nem at navigere, let at slå sammen og der er rigtig god plads under kalechen. Asta Helene er nu 3,5 år og snart en størrelse 104 og der er stadig god plads til hende. I starten lavede vi en gammel lift om, så den passede i vognen, for vi gad ikke at købe dem der passer til (for sådan nogle kan man godt få!).

    Jeg går dog og overvejer at sælge den igen, for vi får ikke brugt den så meget, som jeg havde håbet...

    Håber at I får glæde af den I vælger..

    Mange hilsner
    Kristin

    SvarSlet
  3. Jamenøhm... du siger da bare til, hvis du vil sælge jeres ;-) Jeg har nemlig været ude og prøvekøre Urban Jungle'n nu, og jeg er ikke 100% overbevist. Derimod har jeg gramset flere gange på en City Elite, og det er nu den, jeg går efter. Min kæreste er ligeglad - han vil bare ikke have, at den koster alt for meget - så jeg tænker, at det er min beslutning :-)

    Dog er jeg lidt i tvivl om, præcis hvor meget vi vil få den brugt. Men det finder jeg vel først ud af, når jeg får den købt, og når Lillebror kommer til verden. Så det må komme an på en prøve, tænker jeg, for Øglen, der er 2,5 omkring min termin, er lige præcis en alder, så hun er lige lille nok til at skulle gå alle vegne, og lige stor nok til at skulle køres rundt hele tiden. Det er en jungle... :-)

    SvarSlet
  4. Send mig lige en mail: kristindue@gmail.com så taler vi om det.. jeg har ikke drøftet det med min mand endnu, men jeg regner ikke med at han protesterer.. :o)

    SvarSlet
  5. Desværre nåede Øglemor at købe en anden vogn, så vores er stadig til salg, hvis nogen skulle være interesseret. Send en mail :o)

    SvarSlet