torsdag den 24. februar 2011

Sykursus, tredie kursusgang og endnu et stofkøb...

Så var det endelig tid sykursus igen..
Min grundmønsterbluse fik ærme i og jeg fik lavet de tilrettelser, der blev markeret med nåle sidste gang. I går gik jeg igang med at klippe i den og sprætte indsnit op!!! Ja, jeg sagde klippe! jeg vidste jo, at det ville komme, men det var med blandede følelser, at jeg satte saksen i den i går aftes. Jeg har jo trods alt arbejdet i mindst 12 timer med at måle, tegne, klippe sy, tilrette, sy igen mm.... :o). Køn er den jo ikke, men den sidder forbandet godt og jeg håber, at jeg gør det rigtigt, så jeg ikke ødelægger noget...

Jeg startede med at klippe den midt over og smide den del uden ærme ud...
Ærmet var syet fast under armen. Henover skulderen var det fastgjort med nåle. Jeg markerede med blyant hele vejen rundt på blusen, hvor ærmet sad og tegnede også i den foldede kant på ærmet (det er den blå streg, som måske kan anes), inden jeg pillede ærmet af. Derpå klippede jeg ærmet op i ærmesømmen...






Der blev også klippet i sidesømmen..

Jeg klippede lige under skuldersømmen - nedenfor er det markeret med en blyantstreg med en saks, hvor jeg skulle klippe. Jeg mangler stadig at klippe langs med stregen i buen på ærmet og langs stregerne i halsåbningen. Efter Charlottes anvisninger, har jeg også ladet indsnittene ved skulderen være.

Lige nu ser min bluse sådan her ud:













Charlotte havde noget flot vatteret stof på tilbud, som jeg har gået og kigget på. Det er chancerende rødt og rigtig smukt, synes jeg... Der er 2,5 meter. Det er uklart, hvad jeg vil lave af stoffet. Forslag modtages gerne! Jeg tænker, at der enten kan blive noget til undertegnede eller til mine tøser..

Derudover går jeg og tænker på blusen. Hvordan skal den se ud? Charlotte viste nogle forskellige muligheder for snit og hun foreslog, at jeg lavede en top, når jeg var færdig med grundmønstret. Hun mente, at det ville være rart med en lidt nemmere og hurtigere opgave, når man er sådan lidt pertentlig, ligesom mig! ;o). Jeg kan godt se, hvad hun mener. Jeg kan virkelig sidde længe og nusse med et eller andet. Hvis jeg laver noget, skal det bare være helt i orden, ellers kan jeg lige så godt lade være! Jeg kunne godt begynde på en jakke eller noget mere kompliceret, men så vurderede hun, at der ville gå meget lang tid, inden jeg fik noget med hjem og det lyder meget sandsynligt.

Det kan også være en god ide rent læringsmæssigt at starte med noget, som ikke er for svært, men som kan lægge grunden til noget mere kompliceret næste gang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar