onsdag den 2. februar 2011

så oprandt dagen.. drømmekursus første dag

jeg er træt... jeg er træt med træt på og lidt mere træt og det er ikke kun fordi, jeg har haft pivede og småsyge børn hele natten, men også fordi jeg har været udfordret med nye indtryk og udtryk. Jeg har lært og udført ting, der ligger så langt udenfor min sædvanelige sfære, at jeg efter 4 timer ret intenst, koncentreret arbejde har været mentalt fuldstændig bombet...
mønsterdelene tegnet på papir, parat til at blive tilpasset..
Så jeg er træt, men på den gode måde. På den måde træt, som når man har været opslugt og når der har været så rigeligt (men dog tilpas) med nye udfordringer til at holde den kørende i nogle timer, at man bagefter at flader fuldstændig ud og ikke kan tænke mere.. ikke kan rumme mere ny viden og indtryk.

Mønsterdelene er tilpasset mine mål og er klippet ud i stout
Ja, så har jeg været på sykursus. Jeg havde jo en del ideer, men det endte, som så ofte før i andre sammenhænge med, at jeg lavede noget helt andet! Den første aften blev således brugt på at tegne et grundmønster til en bluse. En bluse!!! Altså ikke en nederdel, eller en jakke, ja ikke engang en taske! Så nu har jeg pludselig ikke noget stof, der passer til projektet. Men det varer nok også lidt, inden jeg skal bruge det og siden jeg kun går i basisbluser, dvs. helt enkel, langærmet, tætsiddende bluse til at have indenunder lange strik-cardigans, så har jeg faktisk ingen anelse om, hvordan den bluse skal se ud.. der er jo ikke meget fantasi i at lave en, som dem jeg bruger dagligt?

Men som nævnt tidligere, så handler det ikke så meget om, hvad jeg laver, men mere om at lære en hel masse og nu passede det altså bedst, at det blev en bluse. På den måde kunne jeg løbe parløb med en anden kursist og det var rigtig godt. Det jeg havde glemt, huskede hun, og hun var også mere erfaren og kunne hjælpe med gode råd.

Jeg synes selv, at jeg puklede - både med at forstå og med at udføre. Der blev taget mål og tegnet mønster og mønsteret blev tilpasset målene. Der blev klippet mønsterdele ud og de blev lagt på noget stof, som vist nok hedder stout og som er til at sy en kladde i. Den er klar til at blive syet sammen næste gang og så skal den tilpasses igen.. Så vidt jeg har forstået, ender jeg med at have et grundmønster, som jeg kan variere efter behov og lyst.

Charlotte Wiegand er dygtigt og kompetent som underviser. På intet tidspunkt stod jeg og kedede mig. Hun var hele tiden rundt og holde os igang. Ingen kursister blev overset, selvom vi lavede forskellige ting. Bortset fra min makker og jeg havde de andre kursister været på kurset flere gange. Vi var derfor igang med forskellige projekter på forskelligt niveau. Jeg tror vi var 7 på holdet og det virkede passende...
Jeg har lært en masse, bl.a:

  • at man ikke bruger det der tynde skrøbelige mønsterpapir, som jeg fedter rundt med herhjemme - heldigvis! Papiret er meget tykkere og til at arbejde med.
  • at man bruger stof til at sy kladder med, som hedder det samme som en øl
  • at man skal have mønsterdelen på højre side, når man klipper i stoffet (hvis man er højrehåndet altså)
  • at man lige så godt kan vænne sig til at lave hovedregning konstant
  • at der er grænser for, hvor meget man kan huske af kryptiske detaljer på en gang :o)
  • at der er mange forkortelser at huske
  • at man skal lære at sætte nåle i uden at løfte stoffet
  • mm
Glæder mig til næste gang.... og næste gang husker jeg lige kameraet... håber jeg....

1 kommentar:

  1. Ih, hvor lyder det godt. Jeg får også helt lyst til at lære at sy! Glæder mig til at se din bluse.

    SvarSlet