søndag den 14. august 2011

.......

Ofte når man læser kreablogs, handler det om den ene lækre håndarbejdsting efter den anden.

Så er der lige en, der er har syet den lækreste spencer i fedt stof med søde detaljer til et eller andet barn og så tog det ovenikøbet kun 20 minutter (!). Eller også er der en, der har strikket det skønneste sjal i et meget avanceret mønster og pyntet det til perfektion, f.eks. med små hæklede blomster strøet ud over med løs hånd. Alt er lækkert: stoffet er lækkert eller garnet, snittet er lækkert, mønstret er lækkert, pyntetingene er lækre, ja selv hende der har skabt kreationen og modellen, der viser det frem (hvis det ikke er skaberen selv) og miljøet billedet er taget i er til at dåne over... på de engelske og amerikanske blogs, der ofte har  mange "gør det selv" vejledninger, drukner man i formuleringer som "you just go ahead and do it - its easy!", og resultatet ser altid helt fantastisk ud og det er helt umuligt at forstå, hvorfor man ikke lige kastede det sammen i går eftermiddags eller for en halv time siden.....

Det er alt sammen meget godt og utrolig overskudsagtigt, men det kan også gå sådan her:
Dette er et billede af et strikketøj. Nærmere bestemt et viklesjal fra bogen Unikastrik af Jytte Slente. Det er i og for sig et fedt og ikke særlig svært sjal. Men her ligger det nu alligevel, efter der er blevet hevet en masse masker op i arrigskab og det er fløjet ca. 2 meter fra stuen ud i køkkenet, hvor det er landet lige ved siden af en afgnavet nektarin...




4 kommentarer:

  1. Skønt indlæg!!!! Tak! Jeg abbonnerer (der er vist for mange b'er eller n'er... never mind) på alle de her krea-indlæg og har tit lyst til at fjerne dem fra min blog liste for det er da FANTASTISK som folk kan hækle, strikke, sy, tapetsere, lave sættekasser, udvikle nye fantastiske kager og retter og få et hjem til at se heeeelt fantastisk ud klædt i retro... Når jeg forestiller mig retrotapet i mit hjem, ligner det bare noget man ville få det dårligt over en tidlig morgen... hos andre ser det forrygende ud... og alt det imens de laver hjemmelavet øko-mad til 4-5 børn, plejer venindeskaberne, er lækker for manden og har et vildt spændende job....
    Jeg har ikke knækket koden endnu, hvordan man gør...

    SvarSlet
  2. Nej det har jeg heller ikke, Pernille! :o).. når du finder ud af det, må du gerne lige give mig et vink! På den positive side er der en håndfuld blogs, hvor jeg henter en masse inspiration, som jeg ikke tror, at jeg kunne have fundet andre steder - f.eks. via bøger o.lign.. så må jeg leve med retro'en og liberty'en, som jo heldigvis kun fylder mest på danske blogs.

    SvarSlet
  3. Ja, hurra for Liberty når man har en dreng.... Og drenge er bare ikke helt så nuttede i retro som piger... Jeg vinker - gør du også, hvis du knækker koden først...

    SvarSlet
  4. Det er bare en aftale! Nu vil jeg fortsætte redningsforsøget på strikketøjet... glæder mig helt vildt til det sjal er færdigt. :o)

    SvarSlet