onsdag den 17. august 2011

Om at presse (stryge)..

og her gik jeg indtil for nogle måneder siden og troede at det hed "at stryge" og mente, at det eneste man skulle være opmærksom på var, at strygejernet ikke var for varmt... Det var noget af det allerførste, jeg lod mig forvirre af, da jeg skulle lære at tyde mønstre. Hvad betød det, når de skrev, at noget skulle presses og hvis de ville have mig til at stryge noget, hvorfor skrev de så ikke bare det? Jeg gik hele tiden med en fornemmelse af, at jeg gjorde noget forkert, eller at der var en hemmelighed, jeg ikke var blevet indviet i.

I går tog jeg fat på at presse sømmene på min dejlige silkenederdel efter omhyggelige anvisninger fra min personlige sy-guru Charlotte Wiegand (som jeg jo må dele med en masse andre heldige mennesker, selvom jeg ikke er meget for det! ;o)). Foret har jeg syet sammen først og derpå overlocket sømrummene sammen og presset dem til den ene side. Ikke så meget pjat med det. På nederdelen derimod er alle sømrum (eller hedder det sømmerum?) blevet overlocket hver for sig, for at kunne presse dem ud til hver sin side. Hvorfor? Fordi ellers fylder overlock-sømmen og sømrummet for meget og vil kunne ses fra forsiden, som det fremgår længere nede.
Sømrum overlocket og presset til hver sin side
Foer, sømrum er overlocket sammen og presset til siden
Men det er ikke helt trivielt at presse sømmen til hver sin side. Jeg synes ellers, at jeg var så omhyggelig, men åbenbart ikke omhyggelig nok, som det vil fremgå...

Inden man presser sømrummene ud til hver sin side, presser man dem flade ovenpå hinanden. Dette for at presse selve tråden fra overlockningen fladere. Derpå presses sømrummene fra hinanden med spidsen af strygejernet. Det er ret vigtig, at man ikke kommer ud og rammer tråden fra overlocken, da den med sikkerhed vil træde frem på forsiden, som man kan se på billederne.
På sømmen til venstre kan man tydeligt se sømrummet træde frem gennem stoffet. Jeg håber det kan anes, at det ikke er tilfældet ved sømmen med den røde stribe.
Det er selvfølgelig ikke pænt at kunne se sømmen igennem stoffet. Det må jeg hellere ind og rette op på lige om lidt.

Det er helt afgørende, når man laver noget, som man gerne vil have skal se pænt ud, at man tager sig tid til at ordne sømrummene og sømmene. Det gør, at det lige bliver en tand mere lækkert at se på og at det ser færdigt og velgjort ud. Nederdelen har fået et helt andet udtryk efter jeg har presset sømmene. Jeg har allerede vænnet mig til at kalde det "presse". Det er fordi, at jeg egentlig ikke stryger i det her tilfælde. Det ville være for voldsomt... giver det mening?

Forresten kan jeg lige nævne, at jeg aldrig bruger 4 tråde i overlockeren - kun tre og den venstre nål er fjernet. Jeg syr altid tingene sammen først på en almindelig maskine og overlocker kanterne bagefter...

3 kommentarer:

  1. Jeg kender godt det med at de skriver noget helt andet i mønsteret end de egentlig mener.
    Eller i hvert fald noget andet end dét jeg forstår ;-)
    Jeg var i starten også i tvivl om meningen, når min sylærer snakkede om "en stikning". Var det mon noget andet end "at sy sammen" ? Hun sagde nemlig altid "så lægger du en stikning" og så troede jeg jo, at det nok var en EKSTRA syning som en slags pynt eller noget. Men til sidst måtte jeg jo spørge dumt og dermed finde ud af, at "lægge en stikning" = "sy noget sammen".
    Så blev jeg SÅ klog ;-)
    Glæder mig til at se det færdige værk. Det ser fint ud indtil videre..

    SvarSlet
  2. Tilslutter mig helt... og @Merete; Efter den oplevelse med sylæreren... var det så derfor du sagde 'Du lægger en stikning' til mig, da vi havde sy-dag her i Jylland? ;-))) Øhhh, en hvad...? Altså skal jeg ikke bare sy det sammen???

    SvarSlet
  3. Haha.. den med stikningerne havde jeg faktisk helt glemt!! Det har jeg også siddet og grublet over. Det er ikke fordi, at jeg synes, at det er forkert. Det er vel helt almindeligt, at man bruger fagtermer indenfor alle områder. Jeg er bare glad for, at jeg er begyndt at fatte, hvad det er de snakker om... :o)... og forresten stiller jeg utrolig mange dumme spørgsmål til syning! Jeg sætter en ære i det faktisk! ;o)

    SvarSlet