onsdag den 9. marts 2011

Femte gang.... leg med snit!

Femte gang på sykursus begyndte jeg at lege med snit (eller hedder det tilskæring?). Med andre ord har jeg redigeret i denne mønsterdel af blusegrundformen:
Da jeg jo selv er nybegynder, minder jeg mig lige om, hvad det er for nogle snit, jeg vil ændre på. Det er de lodrette indsnit fra skulderen og ned til bryspunktet og fra brystpunktet og nedad, som man kan se på billderne nedenfor.

Jeg bladrede i en kopi af et blad om tilskæring og fandt nogle snit, som jeg kunne tænke mig at lave i min egen grundform. Nedenfor vises et snit, hvor der kommer rynk ved brystlinjen (det er en kjole her, men det betyder ikke noget. Og forresten er det en aftegning fra kopierne. Havde det været min egen frihånd, ville det nok mere ligne "Kristin 4 år har tegnet noget ubestemmeligt" ;o)). 
Charlotte brugte en del tid på at forklare, hvordan man kan arbejde med sin grundform og viste mig, hvordan jeg kunne lave ændringerne. Mit forstykke blev klippet over lige i taljelinjen og indsnittet fra skulderen og ned til brystpunktet blev klippet op. Jeg klippede ind midtfor og vandret/vinkelret ind til brystpunktet og samlede skulder indsnittet (med scotch tape), således at der kom et gab i det andet klip. På den måde kommer der overskud af stof ved gabet, som giver noget rynk. Jeg klippede også indsnittet op fra livet og op til brystpunktet og tapede det sammen, ligesom det andet indsnit. Så bliver gabet endnu større og der vil komme mere rynk..


Mønstret endte med at se sådan her ud, efter alle ændringerne. 
Jeg kan vælge at lægge mønstret til fold på stoffet enten nedenfor gabet eller ovenfor. Det kommer an på, om jeg vil have en lodret syning fra halsen og ned til bryspunktet eller om jeg vil have en fra brystpunktet og resten af vejen ned.. forsøgt illustreret på tegningen til højre..
Det her er et andet snit, som jeg syntes så spændende ud og som jeg besluttede at lave. Da det er et asymmetrisk snit, var jeg nødt til at tegne hele forstykket op ikke kun halvdelen som før..
Jeg klippede mønstret ud og klippede alle indsnit op og tapede dem sammen. Jeg tog papirtrøjen på og Charlotte satte den fast med nåle i min top og tegnede de skrå linjer fra skulderen og ned til modsatte brystpunkt og fra hoften og op til modsatte brystpunkt. Det gamle indsnit har jeg "lukket" og bredden på de gamle indsnit er markeret og skal klippes i siderne. Man kan også gøre det ved at måle 4 cm ind fra halsen og ud på skulderen på sit mønster og trække en streg derfra og ned til modsatte bryst og måle 4,5 cm op fra hoftelinjen og trække en streg derfra og op til modsatte bryst. Det blev udførligt forklaret i kopierne. Dvs. man ville ikke forme blusen i papir, men tegne det hele på bordet.


Resultatet bliver et spøjst mønster, der ser sådan ud (mangler lige at klippe af i siderne): 

jeg lærte nogle små fif. 

Om at forme noget i papir. Man krøller ikke papiret så meget, hvis man holder det op i luften og sætter små stykker tape på, der hvor indsnittet f.eks. skal trækkes sammen. Det giver sikkert ikke meget mening, hvis man ikke lige står med det??!?!

Mht. snit og mønstre lærte jeg, at mønsterdelen skal kunne ligge helt fladt på bordet, når ændringerne er lavet, hvis den ikke gør det, er det et tegn på, at noget er galt.

Jeg lærte også, at ikke alt skal måles og streges med lineal. Hvis det skal blive godt, må det godt være lidt "sådan ca" nogle gange. Så længe det "ser ud som det skal", er det ok. Som f.eks. stregerne i siderne, som markerer, hvor meget jeg skal klippe af. Jeg har målt, hvor brede indsnittene er og ladet det være en guide, men stregerne er trukket lidt på gefühl (af Charlotte.. ;o) ). Det giver god mening. For det første er kroppen ikke 100% symmetrisk. For det andet sker der små forskydninger, når mønstret tegnes over på papir og igen når det klippes i stof og syes sammen.. Hvordan tingene ser ud, når de "ser rigtige ud", er noget der kommer med erfaringen, ligesom viden om, hvornår det må være "sådan ca" og hvornår det skal være meget præcist..

Næste gang skal jeg tænke i ærmer og halsudskæring og jeg skal have stof med!! Glæder mig som altid og ville ønske, at jeg kunne begynde herhjemme med det samme... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar