onsdag den 5. januar 2011

"Kladde" drengebukser og pigebukser i næsten samme model..

Jeg har noget lækkert drengestof liggende og jeg har tænkt så det knagede over, hvad jeg skal bruge det til. Derfor besluttede jeg at sy en kladde. Jeg har redigeret i et mønster, som jeg har brugt før til et par pigebukser, som er vist lidt længere nede. I virkeligheden kunne man vel kalde begge par bukser unisex? De kunne gå til både drenge og piger.
Jeg har syet bukserne i str. 86, men har lavet følgende ændringer  forhold til mønstret: 1) jeg har lavet en ribkant i taljen. 8 cm bred, 23 cm lang. Ca. 1 cm går til sømrum i bredden og 2 cm i længden (1 cm i hver ende, når den syes sammen til en ring). Bredden er valgt, fordi den rest jeg havde var så bred. Havde jeg haft mere, ville jeg nok have lavet den et par cm bredere. Længden svarer nogenlunde til andre bukser med ribkant, som han bruger. Kanten er syet på med stræk overlock og sømrummet er presset nedad og hæftet fast på buksen, så sømrummet ligger pænt ned.  2) for at bukserne ikke skulle komme til at sidde helt oppe under armene pga. den brede ribkant, forkortede jeg mønstret med 4 cm i taljehøjden (eller hvad man nu skal kalde det.. 3) jeg overvejede at lave en smal ribkant i buksebenene, men lavede alligevel en elastikkant med en 2 cm bred elastik. Men hvor mønsteret angiver, at elastikken skal være 28 cm lang, forkortede jeg den til 25, da min erfaring fra de brune bukser er, at elastikken ellers ikke trækker bukserne nok sammen nede ved anklerne. Det er smart at elastikken ved foden ikke er for løs, så han træder i bukserne, hvis bukserne til at begynde med er en anelse for store.. Der går ca. 2 cm af elastiklængden på at sy den sammen til en ring.
Det var også meget fint, men ribkanten var alligevel for løs og jeg har derfor gået et par uger og overvejet, om jeg skulle pille den af og sy den på igen. Jeg besluttede forsøgsvis at lægge en lille 1,5 cm elastik løst ind i ribkanten først. Grunden til at jeg mente, at det måske ville fungere er, at jeg har arvet mange bukser af mærket LilleLuna. I de bukser ligger der altid en smal elastik inde i den brede ribkant. Resultatet er ok, synes jeg. Han kan i hvert fald holde bukserne oppe. De er til gengæld for lange og elastikken i buksebenene kunne sagtens være kortere. På billederne har jeg bukket elastikken om på indersiden i buksebenene... Det er sutskoene, der gør, at han ikke træder i dem!! Jeg er igang med at sy et helt andet par bukser i stedet. så beslutter jeg bagefter, hvilken model, der bliver syet i det lækre stof...

Sådan syr duModellen på "bukser uden sidesøm" er rigtig nem og findes i: Sådan syr du - børnetøj fra 1-4 år i enkelt design af Rikke Misciattelli. Jeg har også syet bondepigeblusen, som min datter har på sammen med buskerne. Den er også nem og sød med den lille blonde i ærmekanten. Jeg har skrevet om den i et par andre indlæg i bloggen her.






Nu er der jo udsalg alle steder og jeg er helt dårlig over alt det stof, jeg ikke har råd til at købe, selvom det er på udsalg.. det er tortur.. ;o).. Har dog gjort et enkelt indkøb af noget Amy Butler stof, som jeg har haft kig på i månedsvis. Kunne ikke lade være!!! Det er lagt i bunken med stof, som jeg næsten ikke nænner at bruge. Lige nu hælder jeg mest til, at det skal blive en nederdel...
Amy Butler, Lotus Tempel Garland Lime
Kommende projekter er, at sy bukser til Noah i det lækre stof og at finde et syprojekt, hvor jeg kan lære noget nyt. Det har jeg ikke rigtig gjort denne gang.. Jeg går også og tænker lidt over, om jeg skal melde mig til nogle sykurser..

3 kommentarer:

  1. Sikke et lækkert stykke stof du har fundet til en nederdel. Den kan kun blive über-fed :-)

    SvarSlet
  2. @Anne: Jeg håber den bliver fed. Ville ønske den var færdig i går!!!

    @Anni: Ja tænk, at man har sådan nogle lækre børn på lager til at fremvise kreationerne ;o)

    SvarSlet