fredag den 15. april 2011

Taske #1 - FÆRDIG

Den er blevet SUPER skøn (mønster og stof er beskrevet her og her)! Der er gods i den og den består af lækre materialer hele vejen igennem. Det har været en fornøjelse at arbejde med de lækre tekstiler og mellemfoer/afstivning. Alt, undtaget det sidste trin, er gået helt efter planen. Det var alligevel ikke så svært at følge mønstret på engelsk, da jeg først var kommet igang. Alt bliver forklaret. Der var faktisk kun to steder, hvor jeg var lidt i tvivl om, hvad jeg skulle gøre. Det var først til allersidst, da jeg skulle lave en stikning, der meget præcist skulle følge underkanten af båndet, både på ydersiden og indersiden, at jeg pludselig blev meget træt af det. Det er blevet ok på forsiden, men ikke helt perfekt på indersiden. Det har været en strid at sætte nåle i for at lave den møg-stikning. Jeg har stukket mig mange gange i fingrene og siddet utrolig lang tid og fedtet med at få båndene på ydersiden og på indersiden til at ligge helt præcist oveni hinanden og så endte det alligevel med ikke at blive helt godt. For første gang blev jeg irriteret og utrolig træt... men jeg kom i mål og den har været det hele værd.

Jeg er slet ikke bange for at sy efter engelske mønstre en anden gang og jeg synes selv, at jeg har nogenlunde styr på afstivning og mellemfoer nu. Det var ellers ret forvirrende til at begynde med, som det måske fremgår her.

Jeg har brugt Vilene G700, som er en mellemvævet, let og lækker, blød afstiver, som kun giver let afstivning. Den stryges på og støtter stoffet en lille smule og følger stoffets bevægelser. Den er fleksibel og bliver ikke stiv som pap eller papir, ligesom andre typer afstivning. Jeg har kun kunne finde den i en engelsk webshop: gonetoearth.co.uk. Alle dele undtaget foret har fået G700, de to dele i foret har fået Thermolam 272. I mønstret bruger de en variant, som kan stryges på, men det kan den, jeg har brugt, ikke. Den er forholdsvis tyk (lidt ligesom meget tykt filt, eller noget lignende) og slet ikke fleksibel, så den giver meget afstivning til tasken og gør den blød og vamset (hvilket er godt i en taske som denne!). Jeg besluttede at maskin-ri (dvs. sy med de længste sting og ikke hæfte enderne) Thermolammen på helt ude i kanten, hele vejen rundt. Det blev yderligere fastgjort, da jeg syede lommerne på.

Her lidt højdepunkter fra processen:

Jeg har lavet læg for første gang.. det var ikke særlig svært..



Der blev rundet hjørner. Her har jeg rundet hjørnerne på foret men endnu ikke på ydersiden af tasken.. Det gør at tasken får en slags bund og ikke bare bliver en flad pose... ydersiden til venstre og foret med afrundede hjørner til højre:
Bunden af foret, efter hjørnerne er ordnet..


Den kan stå af sig selv, efter bunden er blevet lavet (og med god hjælp fra Thermolam) ;o).

Her er afmærkning til at ordne hjørnerne på ydersiden af tasken, nøjagtig som på foret... sidesømmen og bundsømmen lægges oveni hinanden og der sættes nåle i for at holde dem sammen. Så tegnes der et punkt 1,5 inces fra spidsen og 4 inces på hver side og der trækkes en blødt rundet streg mellem punkterne, som der skal syes efter. (Jeg besluttede at bruge den måleenhed, som de benytter i mønstrene. Jeg har flere målebånd og linealer, der har cm på den ene side og inces på den anden side. Jeg har også anskaffet en fod til symaskinen som gør det nemt at sy med en kvart inch, da det ofte bruges som sømrum i engelske mønstre.)

Her er der syet i stregen. Efterfølgende klippede jeg det overskydende stof af , så det svarer til et sømrum på ½ inch (er ikke vist, men jeg har bare klippet, så det følger stregen).
Skulderremmen er syet sammen af to dele ret mod ret og der er klippet små indhak hele vejen rundt for at gøre remmen mere fleksibel. Her ses den på vrangsiden, umiddelbart inden jeg trækker enderne igennem det hul, jeg har lavet midt på remmen...
Dadaaaaa! Det færdige resultat. Jeg er stolt og meget tilfreds. Det her er en taske, som jeg kunne have fundet på at købe i en butik. Jeg synes ikke, at man kan se, at den er hjemmegjort (altså på den ufede måde, for der er mange fede hjemmegjorte ting!!)

2 kommentarer:

  1. den er super skøn !! og detaljerne er meget fine, foret er ikke bare et slattent stykke taft, men lækert foret stof og alle lommerne er lavet i dobbelt stof, der er ikke et eneste sted med kedelig bagside.
    Den er meget fint forarbejdet lige til UG med + og slange, 13 med pil op.
    Glæder meget mig til at bruge den !!

    SvarSlet
  2. TAK :o). Håber du får glæde af den :o)

    SvarSlet