søndag den 17. april 2011

Nederdel-fusion og lidt om skråbånd..

Efter den skønne taske blev færdig og allerede er foræret væk, har jeg afsluttet et andet projekt. Jeg har efterhånden lavet et par stykker af Marapyttas DIY nederdel, fordi jeg er vild med linningen. Der ligger 1000 andre gør-det-selv nederdele rundt omkring og jeg synes at en af dem på Dana-made-it også er rigtig sød, især den med de to lag. Så jeg blev enig med mig selv om, at lave en kombination af de to: http://www.dana-made-it.com/2008/07/tutorial-simple-skirt.html og http://marapytta.blogspot.com/2010/11/diy-nem-nederdel.html:





plus














bliver til:




Skråbånd igen igen...
De lodrette sammensyninger på skråbåndene
er lavet på baggrund af Marapyttas vejledning
og de er rigtig pæne...
Samtidig har jeg benyttet lejligheden til at øve mig endnu mere på at lave og påsy skråbånd og det begynder efterhånden at nærme sig noget, som jeg selv er nogenlunde tilfreds med. Denne gang har jeg ramt båndet både på forsiden OG på bagsiden så godt som hele vejen rundt. Det har hele tiden set nogenlunde ud på forsiden, men jeg har irriteret mig over, at jeg er kommet udenfor skråbåndet på bagsiden. Det er egentlig ikke fordi det betyder så meget. Båndet er jo syet ordentlig fast på bagsiden alligevel, så det er ren kosmetik! Denne gang har jeg gjort det lidt anderledes, end jeg ellers har gjort. De andre gange har jeg nålet båndet fast hele vejen rundt meget omhyggeligt. Denne gang har jeg stort set ikke brugt nåle. Når skråbåndet er blevet syet fast på vrangen (uden nåle) har jeg bukket det om på retten og forsigtigt presset det lidt på plads med strygejernet og så bare syet det fast helt uden nåle! Det har faktisk været nemmere og er blevet pænere på den måde. Jeg er stadig ikke helt tilfreds. Synes stikningen er kommet lige lovlig langt væk fra kanten, men var den tættere på, ville jeg nok være kommet mere udenfor båndet på bagsiden.. suk.. en dag lykkes det vel? Det bliver i hvert fald bedre gradvist...


Derudover har jeg også tidligere været små-irriteret over sammenføjningen/afslutningen på skråbåndet, som har været grimt og sjusket, men det har Marapytta været så super sød at give en vejledning til. Den kan man finde her og den er helt vildt nem og mine skråbåndsafslutninger bliver aldrig grimme igen! TUSIND tak til Marapytta.



Selvom jeg ikke har haft brug for meget lange skråbånd, har jeg alligevel gerne ville lære at lave lange skråbåndsstrimler uden at sidde og sy en hel masse korte sammen. Denne gang brugte jeg videoen til venstre som vejledning og det fungerede fint.


En anden vejledning findes her: pralerier: Lav dit eget skråbånd - DIY Men vær opmærksom!. Første gang jeg fulgte den, blev det slet ikke til skråbånd. Jeg tror, at jeg vil kunne regne problemet ud, hvis jeg sammenligner den med videoen. Tror at jeg fik syet trekanterne forkert sammen... Det jeg godt kan lide ved den er, at stregerne er tegnet på forhånd. Men det nytter jo ikke meget, hvis jeg ikke kan forstå resten af vejledning... det skal efterforskes..


Det var vist alt om skråbånd for denne gang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar