lørdag den 4. december 2010

det bedste hjemmebagte...!

Må jeg have lov at anbefale en bog om at bage, som jeg synes er fremragende? Den hedder Hjemmebagt - korn, mel og bagværk fra skærtoft mølle.


Jeg bager bla. de sønderjyske festboller til børnefødselsdagene. Det er boller, der koldhæver i køleskabet natten over og hæver flere gange, inden de kommer i ovnen. De er ikke helt trivielle at lave og kan ikke lige smides sammen "på ingen tid", men de er al arbejdet værd. Ud over nogle spændende og meget smagfulde opskrifter på brød osv. er der også en gennemgang af de forskellige processer i bagning - at hæve, at ælte, at  dele m.m.. Der findes forklaringer på, hvorfor og hvordan brød skal hæve og ved hvilke temperaturer og hvilke redskaber, der er nyttige at have og de forskellige kornsorter bliver også gennemgået. Jeg er glad for, at min mor havde købt to af de bøger og gav mig den ene.. Den er god for folk, som godt gider lidt mere forklaring og som bare godt kan li lækkert brød. (min udgave ser anderledes ud på forsiden, men mon ikke de er lige gode inden i? ;o))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar