tirsdag den 7. december 2010

Bukser med elastisk taljelinning..

Jeg har lige flikket et par bukser sammen efter Onion4004 mønstret. Det er et par løse bukser, som jeg forestiller mig er lækre at have på og som kan bruges under forskellige typer kjoler og tunikaer. Men jeg vil ikke lave den talje, som der er i mønstret. Jeg vil have en bred elastikkant, ligesom jeg har i et par velour bukser, jeg købte i vero moda for 1000 år siden (de brune nedenfor).
Jeg skal på en eller anden måde have den brede elastik syet på, men den skal helst være pakket ind i et stykke af den mørkeblå ribkant, som også ses på billedet til venstre. Jeg vil ikke lave en løbegang til elastikken. Elastikken skal være syet direkte på stoffet, sammen med ribben. Det er den også, på de bukser jeg prøver at eftergøre. Jeg tror, at det vil holde bedre. Det er måske nemmest at pakke elastikken ind i ribben først og ri dem sammen og sy dem på bukserne bagefter?


Jeg har mindst to problemer. 1) jeg tror at taljen er for høj til en bred elastik. Så kommer elastikken vel til at sidde under ribbenene? Jeg vil også gerne have at elastikken sidder mere på hofterne end i taljen. 2) Jeg vil ikke have, at det rynker alt for meget hele vejen rundt. Det er nok ikke rocket science, men det er alligevel  ny lærdom for mig! :o). Jeg kan ikke rigtig finde en god anvisning på internettet, så jeg må ty til min usandsynlig umoderne og håbløse sybog. Det er sådan en, hvor man faktisk ikke kan se ret meget ud fra billederne og man derfor er nødt til at sidde og lave det samtidig for at fatte, hvad det er de prøver at forklare og det bliver ikke nemmere af, at de anvender tekstiler, der minder om hinanden i farverne og dermed er svære at skele fra hinanden. (Der burde være en lov om, at alle former for manualer skulle prøves af af begyndere, inden de blev trykt!!!!!). Ikke destomindre har jeg nu alligevel haft glæde af den mange gange.. så det er ikke helt fair at svine den alt for meget til..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar