søndag den 1. maj 2011

kilder til inspiration og fascination + lidt hårpynt



Jeg har efterhånden et par håndfulde blogs, som jeg besøger så godt som hver dag og som jeg holder øje med. Ikke mindst er der en håndfuld af dem, som jeg bruger ganske ofte, fordi de har lagt en masse Tutorials/DIY's ud til fri afbenyttelse. Jeg har sågar købt et mønster hos made, fordi hun laver fantastiske ting, efter min mening, f.eks. denne:
[skirt+mix3.png]
http://www.dana-made-it.com/2008/07/formerly-known-as-turkey-dressing-skirt.html
En anden blog er kæmpe inspiration til pigetøj især; nærmest en slags haute couture for børn, synes jeg. I min bog betyder haute couture noget "ikke videre praktisk og måske heller ikke klassisk smukt, men utrolig inspirerende og fantasifuldt". Der findes sikkert en ganske præcis definition af begrebet, f.eks. på http://en.wikipedia.org/wiki/Haute_couture. Mange bloggere laver sødt og smart tøj indenfor mere almindelige rammer og så er der dem, der bryder rammerne for, hvad man bør eller kan gøre og kaster sig ud i noget helt vildt. Dem har jeg indtil videre kun fundet et par stykker af. Hende her f.eks.:
No big dillHun har bl.a. lavet en tutorial til denne fantastiske kjole. Den vises i to udgaver. Jeg er helt vild med den grønne!
http://thedillspiel.blogspot.com/2011/04/hello-lil-blue-boo-readers-my-tutorial.html

[DSC_0021.JPG]
http://thedillspiel.blogspot.com/2009/09/sewing-project-3.html#uds-search-results
Det er jo ikke fordi kjolen ovenfor er så vild, men hun laver også sådan noget her:


http://projectrunandplay.blogspot.com/2011/01/tutorial-part-1-katys-avalanche-skirt.html
Tutorial til Avalanche kjolen/nederdel (?) ligger på Project Run and Play. Endnu en blog jeg følger lidt. Kjolen kan jo kun skabe behov for mere af samme skuffe, så prøv lige at se den her:

http://thedillspiel.blogspot.com/2011/02/project-run-and-play-finale-o-pop.html
Gå hende efter i sømmene ;o).. hun er genial, efter min mening! Der er flere fantastiske kjoler her: http://thedillspiel.blogspot.com/2011/02/project-run-and-play-recap.html og rundt omkring på hendes blog.


Selv har jeg ikke fået lavet så meget på det sidste. Jeg føler mig lidt fanget. På den ene side har jeg masser af stof og masser af ideer, men på den anden side er der noget af stoffet, jeg ikke nænner at bruge, før jeg er helt sikker og nogle af ideerne kan jeg ikke sætte i værk, fordi jeg enten mangler materialer eller ekspertise. Men jeg har lavet lidt hårbånd til mine smukke piger (et nemt og overskueligt lille projekt). Snart vil jeg samle alle de tutorials jeg har fundet til hårpynt og andet dims og lavet et samlet indlæg om det.
Her kommer foreløbigt min udgave af hårpynt fra make it and love it. Endnu en favorit, som har mange gode tutorials

Billedet her er fra make it and love it (mine egne følger i bunden). Tutorial findes her: http://www.makeit-loveit.com/2010/08/blog-post.html
Kig på hendes blog!!

Hun er også ansvarlig for tutorial til denne fantastiske sag, som ligeledes er på min "er-simpelthen-nødt-til-at lave"-liste (hvor er jeg dog glad for at have fået to piger, så jeg har grund til at lave sådan noget!!!).
http://www.makeit-loveit.com/2010/07/full-and-fluffy-pettiskirt.html
Nå, tilbage til min mere beskedne og tilbageholdte tilværelse ;o). Her er min første version af hårpynt på baggrund af make it and love it anvisninger:
Til dem der ikke er glade for engelsk, kan jeg opsummere processen:

  • Kig på: http://www.makeit-loveit.com/2010/08/blog-post.html alligevel. Der er gode billeder og hun gør det lidt anderledes...
  • Køb elastik. (jeg har købt sort elastik i sort - den jeg har brugt er 1 cm bred, men jeg har også købt en der er lidt bredere, som jeg tror vil være pæn). Man kan vel også bruge en hårbøjle, men min store pige siger, at hun ofte bliver øm af at have sådan en på. Desværre har vi heller ikke været så heldige med hårbånd, da de ofte glider længere og længere tilbage på hovedet. Irriterende. Men dem jeg har lavet denne gang, fungerer altså indtil videre godt. Jeg har været omhyggelig med at finde den rette længde til mine tøsers hoveder.
  • Køb satin i ønskede farver (det skal være polyester, fordi det skal kunne smelte). 
  • Klip satin i små cirkler i forskellige størrelser. Jeg har fulgt make it and love it anvisninger - dvs. min største cirkel var 3 inches i diameter, - godt 7,5 cm. Det betyder ikke så meget, for cirklen bliver alligevel lidt mindre, når man svitser den! De mindre cirkler har jeg sjusset mig frem til. Det samme med antallet.
  • Hold en lighter under satinen helt ude i kanten (stå ved et åbent vindue eller udenfor, hvis det kan lade sig gøre. tror ikke at osen er så sund). Det er en god ide at bruge en af de lange fyrfads-/pejselightere. Så brænder man ikke fingrene og det er nemmere at styre (min løb desværre tør for gas, så jeg måtte bruge en almindelig. Det var hverken rart eller nemt). Kanten på stoffet vil smelte og krænge lidt opad. Make it and love it har ikke brugt lighteren så meget, men jeg kan godt lide at bladene bliver lidt mere buede og uensartede, så jeg har prøvet mig frem, til jeg kunne lide resultatet. Vær opmærksom på at stoffet godt kan blive lidt sort i kanterne og det vil ses tydeligere på lyst stof!!!
  • Lim cirklerne ovenpå hinanden med en limpistol eller anden gennemsigtig lim. Jeg løb f.eks. tør for lim til limpistolen, så jeg har brugt decoupagelim (selvom den er ret tyndtflydende, men det fungerede faktisk fint og størknede ikke så hurtigt, at jeg næsten ikke kunne nå at placere de små pyntedimser, som bliver nævnt i næste punkt) og stoflim (som var helt af h.. til). 
  • Find noget pynt til midten af blomsten og lim det fast (jeg har været inde og vende bunden i vejret på min scrapbooking kasse og fundet de her små halv runde pynte-perler). 
  • Brug limpistolen til at lime blomsten fast på elastikken, som på forhånd er syet sammen på symaskinen.
  • Færdig...
Jeg endte med at lave nogle stykker, efter pigernes ønsker:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar