onsdag den 8. december 2010

Bukser med elastisk taljelinning.. TJEK!

Så fik jeg dem færdige. Mine problemer var jo at få elastikken pakket ind i noget rib-agtigt og at få højden af taljen tilpasset til den brede elastik. Samtidig ville jeg helst heller ikke have, at linningen blev for rynket. Resultatet er ok. Jeg vil helt sikkert bruge bukserne, selvom jeg synes de poser en anelse foran (men det har muligvis noget at gøre med min mave ;o)), men det vil man ikke kunne se, under en kjole eller tunika etc.
Elastikken var besværlig og blev ikke helt så pæn, som jeg kunne have tænkt mig, men den er acceptabel. Det har var jo bare en kladde, inden jeg kaster mig over dyrere stof! Næste gang tror jeg, at jeg bare nøjes med at sy en ribkant på og måske med bindebånd. Måske vil jeg også formindske omkredsen på linningen på selve bukserne, så der ikke bliver så meget rynk, når ribkanten syes på.

Fremgangsmåde
Med hjælp fra www.onion.dk, mønster 4004 og en beskrivelse af taljerib på familiejournalen http://www.familiejournal.dk/Handarbejde/Sy%20selv/2009_09_Sy%20skoent%20slap%20af%20saet.aspx

Jeg startede hårdt og brutalt med at klippe det antal cm af bukserne, som jeg ville tilføje med elastik - dvs. 6 cm - og ordnede trevlekanten med en alm. overlock. Derpå fandt jeg ud af, hvor meget jeg skulle bruge af ribstof og elastik. Ribstof kommer i rør eller i en ring, og det passede faktisk lige til min talje, så det virkede lidt dumt at skulle klippe det over, for at sy det sammen til en ring igen. Jeg behøvede derfor kun at klippe den bredde, jeg skulle bruge - 12 cm (fordi elastikken var 6 cm bred). Elastikkens længde målte jeg ved at holde den rundt om taljen og sammenligne med et par bukser, der mindede om. Den skulle være ca. 87 cm lang + 2,5 cm til sammensyning. Efter sammensyningen af elastikken markerede jeg 4 lige store dele af både ribkanten og elastikken med nåle.

Elastikken lagde jeg ovenpå ribkanten, så nålene passede oveni hinanden og hæftede de to stykker sammen med de kulørte knappenåle. Bagefter fjernede jeg de almindelige knappenåle, som jo ikke holdt fast på noget og derfor ikke behøvede at sidde i.

Jeg hæftede de to stykker sammen med lidt flere knappenåle, inden jeg syede dem sammen med en bred zigzag helt nede ved kanten, som det ses på billedet nedenfor. Heldigvis var omkredsen på de to ringe nogenlunde ens, så jeg skulle kun trække en lille smule, mens de blev syet sammen.


Her ses de to sømme, der kommer til at
være på bagsiden af elastikken, når den syes på bukserne
Jeg lavede en syning i den anden side af elastikken også. Men først satte jeg nogle nåle i, for at det ikke skulle rykke sig i forhold til hinanden. Til sidst foldede jeg ribkanten ned på den anden side af elastikken og syede dem sammen med en bred zigzag lige ude ved kanten. Sømmene vil kun kunne ses på vrangen, men det kunne nok gøres mere elegant.

Elastikken blev syet på bukserne efter samme fremgangsmåde som rib og elastik blev syet sammen. Der var ret stor forskel på omkredsen på elastikken og omkredsen på bukserne, så det var nødvendigt at være omhyggelig med at fordele strækket jævnt hele vejen rundt. Min indpakkede elastik blev afmærket i 4 lige store dele med nåle og samme gjorde stoffet på bukserne. Elastikken blev hæftet på bukserne ret mod ret, så afmærkningerne passede lige oveni hinanden. Jeg hæftede det dog sammen med mange flere nåle ved at sætte en nål midt mellem to andre nåle hele tiden. På den måde blev 4 nåle hurtigt til 8 og videre til 16 nåle. Det var nødvendigt at strække elastikken en del, mens den blev syet fast. Jeg syede den fast med sømmen "stræk overlock" (på en almindelig maskine, som ikke kan skære i stoffet) og sørgede for at sømmen lå lige udenfor zigzag-sømmen på elastikken, så den ikke ville kunne ses på retsiden.

Jeg kunne godt finde på at købe noget mere billigt stof og prøve mønstret på løse bukser fra ide-design, (multisnit all round serie, 1.11), for at se om de passer bedre eller værre end dem her fra Onion. Men lige nu er jeg bare glad for at være færdig med det første stykke tøj til mig selv :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar