mandag den 29. november 2010

En rulle rynketråd, tak....

Jeg forestiller mig, at man som skrædderlærling bliver bedt om at gå ud på lageret og hente rynketråden, ligesom de i andre brancher driller med at sende ham ud efter knofedtet eller lignende. Det var i hvert fald frustrerende, at jeg lige manglede rynketråden, da jeg skulle til at sy en bondepigebluse, som jeg havde fundet i en bog. Jeg ville jo så gerne igang og jeg skulle bruge rynketråd til flæserne på ærmerne! Heldigvis slog jeg det op på internettet (så jeg nåede ikke at stå og se fjoget ud i en sybutik!) og fandt ud af, at den omtalte rynketråd i virkeligheden bare var almindelig tråd, der syes på stoffet med de længste sting og uden at hæfte enderne..således kan stoffet forsigtig trækkes sammen på tråden og man får den søde rynke-effekt på flæsen.


Rynketråd:
Jeg syede på maskinen med de længste sting og lod et godt stykke tråd hænge løst i begge ender til at holde i. På den måde kunne stoffet trækkes forsigtigt sammen. Det ville måske være smart at slå en knude i hver ende, inden flæsen skulle syes på, men jeg fastgjorde den med ret mange nåle, så jeg var sikker på at den ikke rykkede sig, da jeg syede den på.. Det var ikke så svært, men det tog alligevel lidt tid. Dels fordi jeg ikke havde prøvet det før og dels fordi jeg var meget omhyggelig med at fordele rynkerne så jævnt som jeg kunne og helst så ens som muligt på begge ærmer. Hvor nemt eller hvor svært det er, afhænger formentlig også af stoftypen. Bondepigeblusen her er ret firkantet og syes derfor bedst i noget let sommerstof og det er nok nemmere at arbejde med, når man skal lave en flæse, tror jeg.


Rynketråden var altså dagens lektion for mig, da jeg lavede bondepigeblusen.. :o) Jeg er lige nu igang med tre projekter.. det ene er at lave bondepigeblusen om til en kjole eller tunika. Jeg har siddet og arbejdet med mønstret og jeg prøver mig som sædvanlig frem... Jeg er næsten færdig med den.. men det skriver jeg om senere.. det andet projekt sidder på strikkepindene. Det er et halstørklæde strikket på tværs. Det skulle gerne ende med at blive lidt maskulint, så min skønne mand kan bruge det. Det sidste igangværende projekt er at lege lidt med bondepigeblusen.. overvejer at sy en elastiktråd på brystet af blusen, så den rynker lidt foran og måske oppe i halskanten. Det vil jeg gøre med elastisk undertråd. Jeg har lavet et par prøver på noget andet stof, som så fornuftige ud. Jeg har en masse stof liggende, så kommende projekter er 1) et par løse, lækre bukser til mig selv! og 2) jeg har fundet det lækreste drengestof, som måske bliver til en skjorte eller et par bukser uden sidesøm med bred ribkant i taljen til min søn.. Det har jeg ikke rigtig fundet ud af endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar